Awajún culture, nature and the modern world: three ways to contribute to the conservation of forests and biodiversity
DOI:
https://doi.org/10.52980/s4t9q145Keywords:
Awajún nation, Contributions, conservation, forest, biodiversity, agrobiodiversity, disaster, jurisprudenceAbstract
In this article I explain and reflect on the three forms of contributions to the conservation of forests and biodiversity. First, we see how the Awajún culture has provided sustainable use of its forests throughout its existence to live well and live healthy, avoiding that with the excessive use of it any disaster occurs that could compromise its existence. Secondly, I explain the behavior of nature, how it manifests itself to protect itself and self-regulate, and this manifestation of nature does not act with human help, but by its own nature. In this case, in the face of its reaction, humanity only has to be prepared to survive. Finally, I explain the role of the modern world for the conservation of forests and biodiversity, that is, what types of policies are being managed by the Peruvian State in the management of natural resources, ending with a reflection on whether we are on the right track or something must be done to avoid their degradation, raising awareness among citizens who do not only have an idea of the exploitation or extractivism of natural resources under the pretext of "development."
Downloads
References
Ayuda en Acción (6 de julio de 2022). Agricultura en el Perú: origen y tipos. Ayuda en Acción. https://ayudaenaccion.org.pe/actualidad/agricultura-peru-origen-tipos/
Cervilla, J. (1 de mayo de 2024). Sentencia emblemática: el río Marañón es declarado titular de derecho. Clima de Cambios, PUCP. https://www.pucp.edu.pe/climadecambios/noticias/sentencia-emblematica-el-rio-maranon-es-declarado-titular-de-derecho/
Constitución Política del Perú. (1993).
Chumap, A. y García-Rendueles, M. (1979). Duik Múun. Universo Mítico de los Aguaruna. Tomo I. CAAAP.
Gerencia de Desarrollo Económico, Dirección Regional de Producción, Sector Pesquería del Gobierno Regional de Amazonas. (2018). No a la pesca con barbasco y dinamita. https://bit.ly/4m9VAUD
Gobierno Territorial Autónomo Awajún (GTAA). (22 de enero de 2025). ¿Sabías que…? El pueblo Awajún utilizaba las plantas como el barbasco y el huaca para la pesca. Facebook. http://bit.ly/46uTsCA
Goldstein, G. (2005). Legal System and Wildlife Conservation: History and the Law's Effect on Indigenous People and Community Conservation in Tanzania. The Georgetown International Environmental Law Review, 17(3), 481-516.
Ley N.° 29763 – Ley Forestal y Fauna Silvestre. (2011).
Ley N.° 28611 – Ley General del Ambiente. (2005).
Lewinsohn, T. M. y Prado, P. I. (2000). Biodiversidade Brasileira: Síntese do Estado Atual do Conhecimento. Núcleo de Estudos e Pesquisas Ambientais e Instituto de Biologia, Unicamp. https://bit.ly/44OkRhp
Ministério do Meio Ambiente, Secretaria de Biodiversidade e Florestas (2002). Biodiversidade Brasileira. Ministério do Meio Ambiente, Secretaria de Biodiversidade e Florestas. https://bit.ly/44S0HmU
Mujica, J. (2015). Precariedad y trabajo forzoso en la extracción de madera. Un estudio en espacios rurales de la Amazonía peruana. OIT.
Pallangyo, D. M. (2007). Environmental Law in Tanzania; How Far Have We Gone?. Law, Environment & Development Journal, 3(1), 28-39.
Ministerio del Ambiente. (2010). Política Nacional del Ambiente. MINAM. https://bit.ly/3H0VIqK
Reglamento Interno de la Comunidad Nativa de Shampuyacu. (2025).
Reid, D. (2017). Jurisprudencia de la tierra. Una introducción para principiantes. PRATEC.
Rengifo, G. (2021). El retorno a la naturaleza. Apuntes sobre cosmovisión Amazónica desde los Quechua-Lamas. Ministerio de Cultura.
Romio, S., Cornejo, M. y Chaumeil, J. P. (Eds.). (2024). Por mi camino. Memorias de Daniel Danducho. Primer profesor bilingüe Awajún. CAAAP, IFEA.
Tiwi Paati, F. (2012). Pueblos indígenas, recursos naturales y bosques: Aportes para una conservación y manejo adecuado. CAAAP.
Tiwi Paati, F. (2019). Tuna o Catarata: Fuente de conocimiento de los Awajún. En: P. León Castillo (coord.), Relatos ancestrales del pueblo awajún. Cuentos, mitos y leyendas. (p. 204). FONDEP. I.E. Túpac Amaru.
Tiwi Paati, F. (2022). Núgkui. Madre Tierra. Manuscrito. Material de lectura para los Jóvenes de la Escuela de Gobernanza Awajún. PRATEC.
Tiwi Paati, F. (2023a). Espíritus protectores del bosque y de la biodiversidad en la cultura Awajún. Manuscrito. Material de lectura para los jóvenes de la Escuela de Gobernanza Awajún. PRATEC.
Tiwi Paati, F. (2023b). Pueblo awajún y el bosque: Aportes para la conservación del bosque y la biodiversidad. Manuscrito. Material de lectura para los jóvenes de la Escuela de Gobernanza Awajún. PRATEC.
Tiwi Paati, F. (2023c). Tajimát áents. Persona de vida plena. Manuscrito. Material de lectura para los jóvenes de la Escuela de Gobernanza Awajún. PRATEC.
Tiwi Paati, F. (2024). La conservación del bosque y de la biodiversidad en la cultura Awajún y en el mundo moderno. Escuela de Gobernanza Awajún. PRATEC.
Surrallés, A. y García, P. (Eds.). (2004). Tierra adentro. Territorio indígena y percepción del entorno. IWGIA.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025
Esta obra está bajo una Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.